Nordycka Wiki
Advertisement

Kieliszek w kształcie tulipanu

Linie Aquavit (nor. linje - pol. równik) - norweski akvavit leżakujący w dębowych beczkach po cherry w trakcie morskiej podróży na trasie Norwegia - Australia - Norwegia (stąd też nazwa trunku nawiązuje do równika). Na odwrocie etykiety wydrukowana jest nazwa statku, na którym "dojrzewała" butelka oraz okres, w którym trwała jej oceaniczna wyprawa[1].

Historia[]

Skąd wziął się pomysł na wyprawianie akvavitu w długą podróż na drugą półkulę i z powrotem? Na ten temat krąży wiele legend. Jedna z nich wspomina o norweskim szkunerze Gymer, który w roku 1850 wyruszył do Australii z ładunkiem akvavitu. Po dotarciu do portu docelowego okazało się, że odbiorca towaru zmarł w międzyczasie. Kapitan statku podjął decyzję o zabraniu ładunku w drogę powrotną do Norwegii. W trakcie tej podróży zawartość beczek z akvavitem przeszła niezwykłą metamorfozę uzyskując niepowtarzalny, delikatny smak.

Aż po dziś dzień firma spedycyjna Wilhelm Wilhelmsen wysyła partie akvavitu w wyselekcjonowanych hiszpańskich dębowych beczkach, w którym wcześniej latami leżakowała mocna cherry Oloroso. Długa podróż, ruchy beczki spowodowane oceanicznymi falami oraz powolne zmiany temperatury tworzą niepowtarzalny trunek - Linie Aquavit[2][3].

Sposób podawania[]

Linie Aquavit spożywa się w temperaturze pokojowej korzystając z kieliszków w kształcie tulipana. Świetnie komponuje się z wędzonym łososiem oraz marynowanymi rybami (rakfisk)[4]. Norwegowie raczą się nim często w towarzystwie szklanki dobrego lagera.

Gdzie kupić[]

Źródła[]